“Nothing is a mistake. There’s no win and no fail. There’s only make.” ― Corita Kent

pátek 15. března 2024

Hřebenový stav (tkací destička)

Co se naučíme

📌 Řekneme si něco o historii tkaní na tkací destičce

📌 Vyrobíme si hřebenový stav z provázků a klacíků

📌 Vysvětlíme si jaký je rozdíl mezi způsobem jakým budeme tkát a mezi tkaním na karetkách a tkaním přetahovaných vzorů

📌 Naučíme se napínat osnovu

📌 Řekneme si jak tkát útek

📌 Mohu si navrhnout vlastní vzor? A jak? Jak číst diagramy?

✂✂✂✂✂✂✂✂✂✂✂✂✂✂✂

📌 Řekneme si něco o historii tkaní na tkací destičce

Následující citace je z bakalářské práce Libuše Kotkové z roku 2020:

" Historie a technika tkaní na brdečku.

 Tkaní na brdečku, taktéž nazývané hřebenový stávek nebo destička, je technika známá ve světě již tisíce let. „Slované si ho přinesli už z Pripeťských bažin, místa svých původních sídel, v 5. a 6. stol. Brdečko jako princip bylo dobře známo v Persii už 2000 let př. n. l.“ (Staňková a Baran, 2008, str. 10). Řemeslníkům vyrábějícím tkanice na brdečku se říkalo také tkaničníci, šnoráři nebo šnůredlníci. Použití tkanic bylo velmi různorodé; sloužily především k dekoraci okrajů oblečení, jako stuha do vlasů, pásek k přidržení šatstva, popruhy k nůši, různé šle, také je dostávali muži jako stuhu při koledě. Sešitím několika takovýchto tkanic vznikaly ozdobné pokrývky, především v oblasti Litvy a Estonska."

Celou práci najdete ZDE. Moje poznámka. Brdečko byl už takový malý primitivní stávek jehož součástí destička byla.

Další zdroj píše:

"Víme, že v 11. století byla destička rozšířená v Evropě, jak dokazují například archeologické nálezy z Polska. Z dalších století pak existuje řada vyobrazení destičkového stávku na miniaturách nebo dřevořezech."
Vondrušková, A.; et al. Šikovné ruce, aneb malá škola textilních technik; Mladá fronta: Praha, 1989.
Knihu paní Vondruškové doporučuji, o hřebenovém stávku v ní získáte mnoho informací.

Tkací destička, hřebenový stávek je známý v pevné podobě.  Berte to jako experiment, kdy si můžete vyzkoušet, zda se Vám to zalíbí a budete mít představu jakou tkací destičku (hřebenový stávek) si pořídit. Kolik budete potřebovat otvorů pro vlákna a tak podobně.

📌 Vyrobíme si hřebenový stav z provázků a klacíků


Vyrobit si nitěnkový hřebenový stávek, tak ta myšlenka přišla od afrického tkaní, ale nebyla jsem si jistá, zda to není nesmysl. Impulzem k výrobě byla kniha paní Ivy Proškové (psala jsem o jejích knihách v minulém příspěvku). Návod na výrobu v knize přímo není, ten už jsem si uzpůsobila sama. Je to můj první takto vyrobený stávek a asi zkusím i jiné možnosti. O tento jednoduchý způsob se tedy s Vámi podělím. Výsledek tkaní na stávku pevném a tomto se vůbec neliší. Důležitější je vlastní utahování a držení okrajů. Ano. můžu říct, že je to použitelný způsob výroby stávku a práce s ním.

Na obrázku vidíte délky klacíků, síla je trochu větší než tužka, porovnání vidíte ve videu. Použila jsem pruty lísky, které je pěkně rovná. Na svázání jsem použila provázek a KLIK SEM pro návod k vázání uzlu. Pokud máte nějaký jiný oblíbený uzel k svázání, klidně použijte.

Na obrázku je nitěnek 11, jednu jsem přidala. Celkem jich tedy bude na daný vzor 12.
Video: Vázání nitěnek na stávek a síla klacíků.

📌 Vysvětlíme si jaký je rozdíl mezi způsobem jakým budeme tkát a mezi tkaním na karetkách a tkaním přetahovaných vzorů.
Můžete se setkat s tkaním na karetkách nebo s přetahovanými vzory tvořenými jiným způsobem. Takové vzorování se prování na jiném typu stávku nebo vytkáváním. Při stejném počtu nití vznikne tkanice užší a vyšší než způsobem, kterým budeme pracovat my.
My budeme tkát vzory, které vznikají střídáním pouze dvou řad. Jedna řada je ta, která je navlečena v oku nitěnky, druhá řada vzoru je tvořena nitěmi navlečených v mezerách. Pomocí stávku vytvoříme jednoduchý prošlup a protahujeme útek.
Společným rysem všech popsaných způsobů tkaní je skutečnost, že vzor se tvoří osnovními nitěmi a útek zůstává skrytý. Útková nit je utažená tak, aby se zvýraznily jen osnovní nitě. Nelze měnit barevnost během tkaní. 

Na obrázku je vidět jak barevně vzoruje osnova v jedné řadě - podložené rukou a v řadě druhé - dřívko.

📌 Naučíme se napínat osnovu
Na materiálu záleží. Pro začátek je ideální hladká příze, která přiměřeně pruží. Málo stočená nebo příze s hrubší strukturou nebude vytvářet pěkné vzorování. Problematické bude utahování útku. 
V prvním videu ukážu "snování" obecně  a ve druhém navlékání osnovy do našeho hřebenového stávku. Jako trn poslouží i tesařská svorka, svorka od lampy, držák na vyšívací bubínek.
Video je výřez z jiného delšího videa a natáčela jsem to několikrát a nakonec mi došla nit, Tak omluvte prodlevu, kdy si běžím pro klubko.
Jak zavedete nitě do stávku ukazuje toto video.

📌 Řekneme si jak tkát útek
Nit na útek dávám většinou v barvě okrajových nití, protože je to místo, kde nit prosvítá. Všechno ostatní najdete ve videu.
Omlouvám se, místo útek jsem řekla osnova (nebo opačně... ale rozumíme si).

Můj tip. Pokud budete tkát z bavlny, tak upevněte si konec přes nějakou pevnější gumičku. Bavlna nepruží a gumička vyváží pohyb těla, ke kterému přece jen dochází.

Málem bych zapomněla! Ještě video jak uvázat třásně.


📌  Mohu si navrhnout vlastní vzor? A jak? Jak číst diagramy?

Jednou z možností  je využít nějakou předlohu (hexagonovou mřížku) a kreslit pastelkami. Mnohem jednodušší a rychlou možností je použít nějaký free program pro generování vzorů.

TADY najdete jednoduchý generátor vzorů. Není jediný, existují i další možnosti. Je ale jednoduchý a pro začátečníka přívětivý. Můžete využít předvolenou barevnost nebo si namíchat svoje barvy.

Jak postupovat. Stačí zadat počet nití v návrhu a pak už můžete zvolit barvy. V dolní části se automatický vytvoří schéma jak navléknout nitě do stávku, aby se vytvořil daný vzor.

Zde je vzor, který jsem dělala já. Vytvořený je z 23 nití - kolonka Number of Threads. Po vybarvení návrhu se mi dole zobrazí jak mám zavést nitě. Tečka nad čtverečkem značí oko v nitěnce, čtvereček bez tečky je nit natažená mezi nitěnkou. Máme tedy 12 nitěnek a 11 mezer, tedy 23 nití.


Můžete se setkat i s tímto nákresem, což je totéž, jen první řada znázorňuje zavedení nití do oka nitěnky (stávku) a spodní řada je nit vedená v mezerách.


Na tomto příkladu vidíte, že proužky mohou být i vodorovné, pokud zvolíte tuto variantu.

Můj tip: Pokud si chcete vzory vyhledat, zadejte incle weaving patterns. Vybírejte ty jednoduché, které jsou tvořeny opravdu pouze střídáním dvou řad. Příklad KLIK SEM

✂✂✂✂✂✂✂✂✂✂✂✂✂✂✂

Tohle jste měli možnost utkat:



Kde koupit hřebenový stávek. Pokud chcete krásný dřevěný stávek, tak bych nakupovala ZDE. Další možností je  využít možnosti 3D tisku a nechat si stávek vytisknout. Sama takový stávek používám jak na klasické, tak na tkaní baltských tkanic.

K čemu vlastně můžu tkanice použít? 
Kdekoli, kde potřebujete nějaký popruh. Já budu postupně ukazovat svoje výrobky. Popruh dobře poslouží jako ucho na tašku i jako ozdoba. Pruhy lze sešívat a udělat celou tašku. Viděla jsem zástěru, výplet na židli, košíky. Cokoli co si vymyslíte. Tkaní je to snadno přenosné, takže můžete tkát všude, kde si najdete místo k uvázání  svojí tkanice.
Své výrobky můžete vkládat do TOHOTO ALBA, které jsem vytvořila pro sdílení tkaní podle mých návodů.

Důležitá prosba Moc mi pomůže, když odkážete na můj blog. A v neposlední řadě mi zde nechte, prosím, komentář. Ať vím, zda mám v návodech pokračovat. Je za nimi spousta času a práce. Příště bych ráda psala o malých rámečkových stavech (školní stávek, Bino stávek).

Krásné tkaní přeji. jamala

P.S. Tkaní na karetkách je sice disciplína příbuzná, ale zpracovávat ji nebudu. Doporučuji ale e-knihu Petra Kavana Tkaní na karetkách. Koupit ji můžete ZDE KLIK.

Žádné komentáře:

Okomentovat