“Nothing is a mistake. There’s no win and no fail. There’s only make.” ― Corita Kent

úterý 19. března 2024

RH stav

 V článku o mém tkaní KLIK SEM jsem psala o tom, na čem tkám. Dnes budu psát o tom zatím nejsofistikovanějším zařízení, které mám, a to je RH stav tedy stav s pevným listem (dále RH). Psala jsem o výhodách a proč jsem si takový stav zvolila. Psala jsem i o šířce stavu. Neuvedla jsem zásadní myšlenku, která mě dovedla k RH stavu a tou bylo zpracování různých zbytků látek a přízí další formou, tedy tkaním.

RH stav je stav, který si koupilo asi mnoho začátečníků. Funkci paprsku a nítěnek přebírá pouze jediný list. Proto pevný list. Mnoho uživatelů jej záhy opustilo a přešlo na skutečné stavy. Jiní u stavu zůstali nebo jej stále aktivně používají, i když mají stav jiný. Proto je hodně důležité vědět co to obnáší a proč si takový stav pořídit nebo ne. Je dobré vědět, kdy si mám pořídit RH stav a kdy vícelistový stav, který bude umět snadněji vzorovat.

V níže citovaném článku jsem se dočetla, že jsou dva typy tkalců (weaver). Ti, kteří pracují s materiálem a jeho strukturou a ti, kteří chtějí dělat složité vzory. Ti první hromadí příze a ti druzí hromadí stavy a příze. Já patřím k těm prvním a ještě zpracovávám zbytky, které někdo jiný nevyužije. Jsem zase u myšlenky zpracovávat zbytky a přebytky a tedy zatím je pro mne značka ideál můj stav. Dá se říct, že tkadleny, jejich práce mne nejvíce oslovila, tkají často na RH stavech.  

Pokud pochybujete, zda RH stav je opravdový stav, pak si přečtěte tento článek KLIK. "Žádný tkalcovský stav není lepší než jiný..." Tento článek je velmi zásadní pro potvrzení mých myšlenek. 


K obrázku. Já mám stav 60 cm. Zatím jsem neměla potřebu mít větší. Manžel mi vyrobil stojan, protože i ta 60 byla pro mne nepohodlná jen opřená do klína a práce mne pak nebavila.
Výhodou RH stavu je jeho skladnost (netkám, pověsím na zeď) a pro mne důležitá mobilita,  (vezmu si ho s sebou třeba na zahradu nebo do jiné místnosti). Jsem připoutaná v dílně šicími stroji, takže ta mobilita při tkaní je pro mne důležitá. Nevýhoda je to, že na širokém RH stavu se špatně tká úzký výrobek, protože se stále musí pohybovat celým listem. Představte si, že v ruce stále držíte třeba 80 cm široký list a nasazujete ho zpět do držáku i když tkáte výrobek 20 cm široký. Proto jsem si dokoupila ještě 30 cm široký RH stav. Ideální je tedy dobře si promyslet co je Vaší prioritou. Chápu, že to těžké, protože dokud netkám, tak nevím. Navíc každému bude vyhovovat něco jiného.
Video o výběru šíře stavu ZDE.
Poznámka pro ty, kdo už tkají. Na válec si většinou dávám karton, protože se mi neprotlačují plastové úpony osnovy nebo do hotové práce. Osnovu prokládám obyčejným papírem.

Před pár dny jsem objevila článek v češtině o RH stavech a pokud se rozhodujete o koupi, tak určitě koukněte na skvělý článek od profi tkadleny SEM KLIK.
K článku ještě dopíšu svoje postřehy. Osnova se nejen dobře zavádí a navíc je možné použít i příze, které by do velkého stavu moc nešly. Opět to souvisí s napětím a délkou osnovy. Výhodou je přímé snování, je to rychlé a jednoduché.
Jak eliminovat ty nevýhody?
- Na to, co potřebuji já, budu nucena zavést osnovu někdy vícekrát a udělat výrobek na více částí. Nevadí.
- Tkaní s jehlou mi nevadí. Pokud má na sobě namotáno dostatek materiálu, dobře klouže a o osnovu se nezachytává, ke konci je potřeba si dávat pozor. Výhodou jehly je, že se na ni více vleze a snese i mohéry a příze, které by se špatně odmotávaly, je vhodnější pro silné materiály.Jehla je cenově dostupná, nepotřebuji další zařízení na navíjení cívek do člunku. Kdo nepoznal člunek, tak mu to asi tak vadit nebude. Na druhou stranu, dá se tkát i nízkým člunkem, práce by měla být "čistější", příze nezachytává o osnovu při protahování.
- Pomalé tkaní, to mi nevadí.
- Nestejnoměrné napětí osnovy - vadí, ale zatím se s tím poperu. Praxí vychytáte, kdy práci posouvat.
- Malé přitloukání - vadí, ale záleží na výrobku, který chci vytvořit a dotloukám, když je potřeba.
- Dominance levé x pravé strany při přitloukání. Praxí se to upraví, u menších šířek to tolik nehrozí.

Co jsem si pořídila k základnímu RH  stavu.
👌Stojan. Byl pro mne dost důležitý na tkaní s 60 cm širokým stavem, hodně mi změnil podmínky. Dá se koupit originální, mně ho manžel vyrobil. Police nějakého průmyslového regálu, pak nábytek v dětském pokoji a nakonec stojan na stav. 
👌Listy rozdílné hustoty
👌Různé délky tkacích jehel, abych nešermovala jehlou 60 cm u malé práce. Lze snadno vyrobit.
👌Zvedací tyčky
👌Kopec literatury. Nespoléhám jen na internet, knížky jsou pro mne vždy základ.
👌Malé snovadlo (opět vyrobil manžel). Používám několika způsoby, podle délky osnovy. Buď používám přímé snování na více kolíků nebo na samostatné klasické snování.
👌 Přídavný válec přední válec KLIK TU. Jeho nevýhodou je, že se s ním musí tkát na stole.

Co jsem si pořídila k RH stavu z domácích zásob+
👌 Tyčky na osnovní kříž 
👌 Kulatá tyčka na přivázání osnovy nebo na dokoli
👌 Papír na prokládání
👌 Závaží na osnovu
👌 Blok na poznámky
👌 Jehly na vlnu a plastové větší jehly na provlékání 
👌 Stuhu na měření nebo používám značítka s čísly a připínám po 10 cm
👌 Vidličku na dotloukání tkaniny, hřebínek, přitloukač.
👌 Krejčovský metr, nůžky. háček na háčkování efektních prvků do tkaní
👌 Příze, vlna, bavlnky, látky natrhané nebo nastříhané na pruhy. Cokoli, co lze zatkat nebo používat jako pomocnou přízi.

Co si ještě můžeme dokoupit?
👉Kromě stojanu na tkaní, tak je možné ke stavu dokoupit stojan na stůl a používat stav jako gobelínový rám. Přijde mi to velmi praktické a asi vyzkouším.
👉 Jehlu na tkaní vlnek. Trochu kontraverzní pomůcka, protože je nutné na osnovu použít klouzavou vlnu a tudíž po vyprání vlnky zase o to snadněji naběhnou na původní místo. Pokud je osnova drsná, tak vlny nejdou udělat.
👉 Skvělá pomůcka je zkrucovač třásní. Cenově je dost náročná. Já točím ručně. Nedělám na prodej, tedy pár třásní pro sebe utočím.
👉 Člunek. 
👉 Lze dokoupit variabilní list pro kreativce.

Jaký je můj závěr pro úplného začátečníka? Klidně začněte školním stávkem. Foto je v příspěvku na který odkazuji hned v úvodu. Vybírejte stav, nikoli rámeček. Cena je kolem 700,- Kč. Nebo zkuste RH stav, klidně malý, protože jak už jsem zmiňovala malé práce se špatně dělají s velkým pevným listem.
Pokud pokukujete po složitých geometrických vzorech nebo různých vazbách a podobně, pak velký RH stav vůbec nemá smysl. Brzy jej pocítíte jako omezení. Umím si v takovém případě představit malý RH stav na převážení, ale jinak bych šla rovnou do více listého stolního stavu.
Nebo se smířit s tím, že RH stav tyto vzory v jisté míře umožní, ale práce bude pomalá, méně přesná a bude vyžadovat zvedací tyčky k práci nebo dokoupení listů. Celkové náklady na stav se pak mohou vyšplhat do ceny levného čtyřlistého stolního stavu. Pokud se chcete vyřádit s materiály nebo gobelínovými technikami, pak je to skvělý pomocník. Pokud si stav chcete přenášet nebo s ním i cestovat, malý RH stav je super.
Závěr: Stav s pevným listem je nenáročný stav, na který rychle zavedete osnovu a můžete si hrát s tkaním. Bez velké investice na peníze a prostor máte výrobní nástroj, na kterém utkáte co potřebujete. Tkaninu na oděv, prostírání, na těch větších i kobereček, tašku. Tenké i silné tkaniny. Nebo jen část tašky - pruh, který někam všijete a pak se skvěle hodí právě úzký stav. A to nemluvím o tom, že každý pruh lze sešít, my patchworkářky o tom něco víme.
Možnost vzorování je omezená i není. Záleží kolik času tomu chcete věnovat. Je jen na Vás jak chcete svůj RH stav využít na plno. 

Při pročítání různých diskuzí jsem nabyla dojmu, že u nás není RH stav příliš populární, v zahraničních jsem ale natrefila na tkalce, kteří dávají RH stavu přednost pro jeho snadné ovládání a mobilní vlastnosti. Jsou tkalci, kteří se vzdali velkých stavů ve prospěch tkaní na RH stavu. 

Album mého tkaní na RH stavu KLIK SEM (postupně doplním o starší práce, pokud najdu fotky)
 
Když jsem si o tkaní psala s kamarádkou, která netká, opět jsem si uvědomila jak mnohovrstevnaté je tkaní. Tkaní není jenom stav, dá se tkát na různých rámečcích (pin loom), formách nebo si pomocí tyček snadno vyrobíte zařízení ke tkaní (backstrap loom). Já tíhnu spíše k alternativám a RH stav je vlastně alternativou ke klasickému stavu a vyhovuje mi.

Zmíním ještě jednu možnost. Můžete také vyzkoušet někoho, kdo nabízí tkaní jako sdílenou (komunitní) dílnu. Jen si tkaní vyzkoušíte, bez nutnosti učit se teorii. 

Pěkné dny přeji. Přízový, příležitostný wívr jamala

Žádné komentáře:

Okomentovat