“Nothing is a mistake. There’s no win and no fail. There’s only make.” ― Corita Kent

úterý 5. března 2024

O mém tkaní

Ty jsi začala tkát? Ne, já jsem navázala na to, co jsem kdysi dávno dělala. Dávno 😀 znamená hodně dávno. 

CO BYLO?
Tkala jsem na karetkách, hřebenovém stávku, jednoduchém rámu a na různých formách. Myslím tím formu z krabice, případně formu na oděvní díly nebo také tvarované díly na kartonu (barety, tvarované díly na tašky, sedla na ponča a podobné práce). Většina prací se nedochovala a v té době se takové věci nefotily. A moje výrobky byly úměrné informacím, které se daly sehnat v té době. Například tkaní na karetkách jsem se učila z knížek, případně z časopisu MONA.

Měla jsem také možnost tkát na podlahovém stavu s nataženou osnovou. Byl to stav dvoulistý, takže jsem opět pracovala spíše s materiály.

CO JE NYNÍ?

Už jsem (snad) pochopila co pro mne je tkaní a do budoucnosti zřejmě bude. Popíšu možnosti, které mám a které jsem se rozhodla využívat. Nepopisuji všechny možnosti tkaní jako takového, jen ty, které jsou zajímavé pro mne v tuto chvíli.

Tkaní na čtvercovém (trojúhelníkovém) stavu, také potholder loom: ZDE najdete recenzi na jeden způsob a další můžete najít v knize, kterou vydala Grada KLIK. Šikmé tkaní jsem ještě nezkoušela, ale určitě vyzkouším, knížku už mám, chybí rám. Je to lákavé a zajímavé. Využití čtverečků dává mnoho možností a mne mrzí, že dříve jsem to nikdy nedotáhla do konce.

Tkaní na malých rámech. Tkát lze na malých rámečcích se dají udělat z kartonu, případně můžete využít možností 3D tisku a volné databáze, která tyto možnosti nabízí. Ještě se k tomu někdy vrátím. Tkát malé věci lze na jakémkoli rámečku i bez hřebíčků. Ty malé práce se pak dají nějak smysluplně zapracovat do nějakého výrobku. KLIK SEM pro rychlé video a vaši představu. ZDE najdete soubory pro 3D tisk. UPOZORNĚNÍ - modely 3D tisku, které odkazuji, podléhají licenci Creative Commons a nejsou určeny ke komerčnímu využití.



Tkaní na jednoduchém rámu. Rám mám doma dělaný a tkala jsem na něm různé šály, prostírání a koberečky. Stále jsme u postupu, kdy si musím prošlup vytvářet poněkud komplikovaněji, ale je to možné. Dobré je mít znalosti o tom, co mi bude dělat osnova a jak pracovat. Zpravidla se využívá efektu, kdy útek zakrývá osnovu, protože je zde omezená možnost s osnovou pracovat a uvolňovat ji.

Tkaní na trošku větších (školních) stávcích už opravdové tkaní, protože zařízení umožňuje vytvoření prošlupu. Dá se na něm utkat i šála. Takové šály lze sešít a máme pončo. Použití "válce" je trochu komplikovanější, ale v zásadě lze používat. Dá se sehnat také pod názvem Bino tkalcovský stav. Stav musí mít otočné "válce", jinak je to jen rámeček. Jsou dva druhy. Buď mají spodní část vysunovací a horní válec otočný plynule, nebo oba válce otočné. Koupit se dá v hračkářstvích, obchodech s kreativními potřebami i v obchodech s knihami. Pokud chcete stabilnější stávek, pak zkuste kouknout SEM.
Otázkou je, zda takový stav potřebujete. Pokud si chcete jen tkaní vyzkoušet s tím, že musíte materiál přizpůsobit tkaní, tak je v pohodě. Pokud ho nemáte a víte, že chcete tkát, tak bych asi rovnou investovala do malého RH stavu. Cenově je to jinde, ale při dokoupení listů, můžete už zpracovávat různé materiály. 

Tkaní na hřebenovém stávku. A nyní jsme u mé žhavé současnosti. Hřebenový stávek se dá u nás koupit nebo opět můžete využít možnosti 3D tisku. Já jsem využila to druhé. Není to tak efektní jako dřevěný stávek, ale funkci to splní stejnou. U těch složitějších i mnohem sofistikovanější a můžete snadno i vzorovat. Vzniknou pruhy, které můžete využít samostatně jako popruh, sešívat na tašku nebo na zdobení. Při tomto způsobu tkaní zpravidla osnova zakrývá útek a tvoří vzor. Záleží na použitém materiálu a konstrukci stavu.

K práci na hřebenovému stávku se vrátím v dalším článku.



RH stav (Rigid Heddle Loom). Vychází z hřebínkového stavu. Pevný list je v tomto případě současně nitěnkami i paprskem. Proč jsem si ho vybrala? Lze na něm snadno utkat jednoduché výrobky i delší práce. Zavádění osnovy na velkém stavu na jednu tašku nebo běhoun na stůl je zdlouhavé a výhoda RH stavu je v jeho rychlém a nekomplikovaném zavedení osnovy. Stav umožňuje i složitější vzory a vazby i když základní tkaní na tomto stavu je plátnová vazba. Vlastní tkaní je pomalejší než na klasickém stavu, ale to mi v zásadě nevadí. Přitloukání chce trochu zručnosti, protože se může stát, že list budeme přitlačovat nerovnoměrně. Souvisí to i s šířkou stavu. 

Já jsem si vybrala velikost tkací šířky 60 cm. Kupovala jsem před několika lety. Na tomto stavu už utkám dostatečně širokou práci. Stav je dostačující na běhouny, polštáře nebo i na deku, protože si můžu sešít dva nebo tři pruhy k sobě. Vyrobíte i oblečení. Větší RH stavy už musí jít na stojan a práce s velkou šíří vyžaduje velkou tkací jehlu. Když si představíte velikost 120 cm a k tomu jehlu stejně dlouhou, tak už manipulujete v šíleném prostoru, když si uvědomíte, že jehlu musíte zavádět z obou stran. Upřímně i na svůj stav budu potřebovat stojan (doporučuje se od 50 cm), abych mohla od stavu jednoduše vstávat a doufám i v pohodlnější tkaní, když nebudu opírat stav o sebe. Také budu moci využívat přídavný válec a u práce nebudu nucena stát. 
Doporučuje se tkací jehla v tkací šíři stavu, ale já jsem si koupila i kratší a používám takovou, jaká mi zrovna vyhovuje podle šířky práce.

Zatím využívám jednoduchou plátnovou vazbu a její různé alternativy. Nedávno jsem četla příběh jedné tkadleny, která našla svůj tkací aha moment až v naprosto jednoduchém tkaní. Ale i o tom budu ještě psát a dám sem odkaz. 






Moje vzory a literatura. Jednoznačně pan Iva Prošková a její knihy mne výrazně ovlivnily. Paní Prošková napsala i skvělé patchworkové knihy. Ta poslední, o moderním patchworku, trochu zapadla, ale pro mne je jednou z klíčových. Její knihy o tkaní také vydala Grada. Další svůj velký vzor vám ještě představím později.

Specialita. Tkaní na lucetce. Není tak úplně tkaní, ale je tak někdy nazýváno. Stejně tak lze umotat šňůrku pomocí rukou a stejného efektu dosáhnete háčkování dvojitého řetízku. Tkaním za lucetce můžete vyrobit volnou i utaženou šňůrku, která má další využití. Návodů je na netu plno a asi nemusím doplňovat, že k výrobě lucetky jsem opět využila 3D tisk a možnosti volného stažení souborů z databáze. Přidávám dvě krátká videa, která nejsou návodem, spíše upoutávkou.



Umotala jsem si i vlastní bobbiny

Ukázka - video:



CO BUDE?

Kdysi jsem snila o velkém stavu. Dnes vím, že jednoduchý RH stav mi splní co potřebuji. Může viset na zdi a nezabírá žádné místo. Líbí se mi skládací stavy, ale ty se u nás nedají koupit v podobě v jaké by mne zajímaly. Možná ještě někdy zase přidám karetky. Takže zatím budu pracovat s tím co mám a budu o tom občas psát.

S tkaním je to jako s patchworkem. Někdo bude hledat složité vzory a někdo sáhne po jednodušším vyjádření. Pokud se Vám bude líbit to moje, tak budete vítáni.

Co Vás ještě k mám tématům zajímá? jamala

P.S. Pokud vyplníte kontaktní formulář (na mobilu se k němu dostanete zobrazením verze pro web), pošlu Vám pozvánku na odběr příspěvků na mých blozích, nic Vám neunikne. 

Můžete přijmout pozvánku jen na blog, který Vás zajímá, případně kdykoli odběr odhlásit.

Žádné komentáře:

Okomentovat