“Nothing is a mistake. There’s no win and no fail. There’s only make.” ― Corita Kent

pondělí 6. května 2024

KL stav

 Dnes vám přestavím nového pomocníka. A ano, jsem zamilovaná. Můj první stav s pevným listem byl základní RH stav a psala jsem o něm v článku ZDE KLIK. Stále zůstávám věrná stavům s pevným listem a typ mého nového stávku je Knitters Loom, dále KL stav. Oba moje stavy jsou firma Ashford.

Chtěla jsem něco hodně mobilního, přenosného. Potřebovala jsem alternativu k mému klasickému RH stavu a současně něco, co bude vyšší třída než školní stávek. Nejdříve jsem zvažovala jednoduchý Samplelt šíře 25 cm opět od firmy Ashford. Ale když jsem zvážila nákup listů, tak cena Samplelt by se navýšila a tím by se mi pak nevyplatil nákup levného stavu. Zvolila jsem tedy KL stav - stav skládací. Oproti stavu Samplelt je tkací šířka 30 cm (o 5 cm větší) a stav je hlubší. Lépe se na něm pracuje, není nutné tak často posunovat osnovu jako na Sampleltu.

Výhody mého nového stavu, jak je vidím já. Stav je skládací a vejde se do tašky, která je součástí dodávky. Mohu ho kdykoli přenášet v jedné ruce a usadit se s ním skoro kdekoliv, takže se s ním přemísťuji po domě nebo zahradě. Mohu ho dát do tašky i s prací a vyrazit na cesty i s rozdělanou prací. Vzhledem k šířce mohu tkát opravdu kdekoliv, i u malého stolku. Můj stav má zářezy, o které stav opřu a mohu pohodlně tkát (viz video níže. trojúhelníkové zářezy se opírají o zídku). Tento způsob opření stavu byl pro mne důležitý a hrál podstatnou roli ve výběru značky stavu. S přibývajícím materiálem na zbožovém válci mohu stav naklonit tak, aby se mi stále pohodlně tkalo a prošlup byl dostatečně veliký.. 
Nevýhody. Zatím jsem jen zaznamenala, že musím hlídat postavení držáku listu, který se pohybuje spolu se sklápěcími klouby. Jejich správné nastavení je nutné pro rovnoběžné umístění listu. 
Až časem, se ukáže jaká bude životnost plastových dílů, ty jsou méně robusní než u klasického stavu a jsou tedy stavěné na menší zátěž.

Osnova se napíná tak, aby stav byl celý na stole, teprve po natažení osnovy se stav naklápí do pracovní polohy. Je nutné si na to myslet. Přímo nevýhoda to rozhodně není.
KL stav nemá možnost snování na zadní straně jako RH stav. Po pravdě jsem nikdy snování na RH stavu nepoužila. Samostatné snovadlo, vyrobené na míru dle mých potřeb, mi dává více možností jak zavádět osnovu. takže to jako nevýhodu vlastně nevidím. Navíc v šířce 30 cm si vystačím s jedním nebo dvěma kolíky a delší osnovu budu dělat minimálně.

Rozdíly oproti RH stavu. KL stav je lehčí a lépe se s ním pracuje bez stojanu. I šíře 50 cm by byla ještě pohodlná na tkaní v klíně. KL stav je subtilnější, bude vhodný spíše na jemnější tkaniny. Naproti tomu RH se hodí i na koberečky a práce s těžšími materiály a vůbec husté tkaní, kde je potřeba listem více přibouchnout. 

Závěr. Opět vidím nejdůležitější uvědomit si co chci tkát. V tomto případě hraje roli i malá šířka, ale většina mých sledujících jsou patchworkářky a švadleny a myslím, že i z pruhů se dají dělat velké věci. Historicky i dnes se stále v mnoha kulturách tkají úzké pruhy.
Je také nutné si rozmyslet, zda chci investovat do toho nejjednoduššího stávku a nechat si ho pak třeba na zkoušení vzorků tkaniny, nebo jít do rovnou do velkého RH stavu, protože chci dělat koberce, deky, plédy.
Jako není úplně univerzální šicí stroj, tak není univerzální stav a pro stav s pevným listem to platí dvojnásob. Přesto si myslím, že stav s pevným listem nemusí být nutně jen přestupnou stanicí a může být tím nejlepším stavem pro domácí tkaní. Pokud si neumíte představit, co potřebujete, určitě doporučuji navštívit nějaký kurz, kde si můžete zkusit, co bude pro vás to pravé. Někdo si totiž stav s pevným listem vůbec neoblíbil, pro někoho je to cesta k nenáročnému a kreativnímu tkaní.

Ještě opáčko: stav s pevným listem je alternativou dvoulistého stavu, ale zase má další možnosti. Navíc přikoupením dalšího listu získáte stav se třemi listy.
Podrobné parametry stavů s pevným listem od Ashford jsou na stánkách KLIK SEM.

Jako první výrobek na svém stávku jsem utkala jednoduchou šálu a tkalo se mi naprosto skvěle. 

Když netkám, tak stav jednoduše i s prací pověsím na zeď.

KL stav je už povrchově ošetřený a přijde už sestavený. Já jsem si pro svoje potřeby dokoupila listy 5 a 10 dpi. 


Video z tkaní

Ještě pár obrázků k šále. Vysvětlivky k obrázkům najdou stálí odběratelé blogu v albu, odkaz jsem poslala na e-mail. Text je napsaný v komentáři. 

Pokud ještě nejste stálými odběrateli blogu, pak se můžete přihlásit pomocí kontaktního formuláře. Na mobilu nebo na tabletu, je nutné si zobrazit verzi pro web (dole pod příspěvky). Pak najdete kontaktní formulář vlevo nahoře.





Vypraná šála je 27 cm široká a  214 cm dlouhá.  Vlnu darovala Jana z blogu Ihla a Niť 

Album mého tkaní na RH stavu KLIK TU

Šťastnou ruku při výběru stavu přeji. jamala

2 komentáře:

  1. Jani tá šála je krásna........ ja si vôbec nepamätám, že by som ti ja posielala takú vlnu......

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla to taková velká klubka, spolu s nějakými mohéry a dalšími zbytky. Ještě jednou děkuji.

      Vymazat