“Nothing is a mistake. There’s no win and no fail. There’s only make.” ― Corita Kent

sobota 18. května 2024

Analytický x intuitivní

Malý stav, viz. minulý příspěvek, byl pro mne velkou svobodou v tom kde mohu tkát. Prakticky všude, protože přenášet malého dvoukilového pomocníka můžu několikrát za den kamkoliv. 

Mé analytické já se probudilo a začalo provokovat. Zkus dva listy. Zkusit to můžu, ale já to musím pochopit. Už pro stanovení jakou hustotu zvolit. 

Studovala, nakreslila něco, co už dávno bylo někde nakreslené, natáhla osnovu a... no samozřejmě jsem při své nepozornosti někde jsem udělala chybu. Abych nemusela vyhazovat některé osnovní nitě, vymyslela tedy další už dávno vymyšlenou věc a nakreslila další diagram s využitím stejné hustoty. Ultra jednoduchý, univerzální a jak jsem psala dávno vymyšlený, ale já potřebuji pochopit princip.

Výhodou je, že nemění hustotu použitého listu a přece se s ním dá pracovat a různými kombinacemi zvedání listů jde vymyslet pár zajímavých kombinací. Jediné, na co si musíte dát pozor, jaký vzor se tvoří na zadní straně, zda nemáte přeskočeno více osnovních nití. Tato kombinace zavedení nitě se využívá i při dalších technikách. O tom až v dalším článku.

Vyzkoušela jsem barevné přechody ze tří tenkých vláken v útku. Tkanina je plastická a měkčí než plátno.





Pick up vzor lze snadno vytvořit pomocí zvedací tyčky za listem, ale při tkaní na dvou listech vznikne pohodlný prošlup při posunutém vzoru.
Pokud zadní list necháte na neutrál, tak předním listem můžete tkát pouze plátno a to pak kombinovat se vzorováním. Při takovém vzorování vznikne měkčí tkanina než u obyčejného plátna.

Náhodou jsme s kamarádkou zrovna probíraly vafle a uvědomila jsem si, že mám navlečeno tak, abych mohla dělat vafle na dvou listech. A jak už jsem napsala, výhodou je, že vzniká větší prošlup na osnovní plovoucí nit než při použití pick up tyčky. Úžasně vypadá vzor i při použití více barev.



Ukázky dalších možností, ale není to všechno co se mi povedlo vytvořit. Samozřejmě záleží na materiálu a jak se bude chovat po vyprání.


Tkaní na dvou listech má více použití. Například tkaní dvojité šíře, případně větší hustoty. Nebo tvorba vzorů. Pro vzorování je to stejné jako by jste měli klasický stav se třemi listy. Pokud si vzory chcete tvořit sami, je nutné už počítat se znalostí tkalcovských schémat a také při návrhu počítat s tím jaký počet nití nakonec budeme mít a správně volit hustotu listů. Existují také zdarma programy, kde si vzory můžete navrhovat.
Ve skupině na FB jsem četla, že hustota je vždy dvojnásobná. Nutně to tak není a opravdu hodně záleží na rozkreslení vzoru. 

Ať se vám daří i jakémkoliv tkaní, protože i tkaní třeba na kartonu už je TKANÍ. jamala
Pokračování ...

Žádné komentáře:

Okomentovat